STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE USUWANIA Z AKT OSOBOWYCH KARY PORZĄDKOWEJ

(GPP-517-4560-68-1/10/PE/RP)

 

 

Zgodnie z art. 110 Kodeksu pracy w razie zastosowania przez pracodawcę jednej z kar określonych w art. 108 Kp, odpis zawiadomienia o zastosowanej karze pracodawca składa do akt osobowych pracownika. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy (art. 113 Kp).

W ujęciu stanowisk doktryny przez rok nienagannej pracy, po którym karę uważa się za niebyłą, rozumie się rok liczony od dnia nałożenia kary, w czasie którego pracownik nie był ponownie karany jedną z kar wymienionych w art. 108 Kp.

Jednocześnie żaden z przepisów Kodeksu pracy nie wprowadza odrębnych uregulowań, dotyczących usunięcia odpisu zawiadomienia, w razie ustania stosunku pracy przed upływem terminu określonego w art. 113 Kp.

Tym samym można przyjąć, że zawiadomienie o ukaraniu powinno być usunięte z akt osobowych pracownika w ustawowym terminie, tj. po upływie roku kalendarzowego liczonego od dnia nałożenia kary lub od dnia ponownego ukarania jedną z kar wymienionych w art. 108 Kp.