STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE
USUWANIA Z AKT OSOBOWYCH KARY PORZĄDKOWEJ
(GPP-517-4560-68-1/10/PE/RP)
Zgodnie z art. 110 Kodeksu pracy w razie zastosowania
przez pracodawcę jednej z kar określonych w art. 108 Kp,
odpis zawiadomienia o zastosowanej karze pracodawca
składa do akt osobowych pracownika. Karę uważa się za niebyłą, a odpis
zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej
pracy (art. 113 Kp).
W ujęciu stanowisk
doktryny przez rok nienagannej pracy, po którym karę uważa się za niebyłą,
rozumie się rok liczony od dnia nałożenia kary, w czasie którego pracownik nie
był ponownie karany jedną z kar wymienionych w art. 108 Kp.
Jednocześnie żaden z
przepisów Kodeksu pracy nie wprowadza odrębnych uregulowań, dotyczących
usunięcia odpisu zawiadomienia, w razie ustania stosunku pracy przed upływem
terminu określonego w art. 113 Kp.
Tym samym można przyjąć,
że zawiadomienie o ukaraniu powinno być usunięte z akt osobowych pracownika w
ustawowym terminie, tj. po upływie roku kalendarzowego liczonego od dnia
nałożenia kary lub od dnia ponownego ukarania jedną z kar wymienionych
w art. 108 Kp.